endoterra 01
endoterra 02
endoterra 02 rotate03
endoterra 03
endoterra 04
endoterra 05
endoterra 07
endoterra 09
endoterra 10
endoterra 11
endoterra 12
endoterra 13
endoterra 15 rotate04

ΕΝΔΟ - TERRA

Η οργάνωση του χαοτικού κόσμου, εξωτερικού και εσωτερικού και αντίθετα, η δημιουργική διασάλευση μιας ορισμένης «τάξης», χαρακτηρίζει την καλλιτεχνική δημιουργία γενικότερα. Αυτή η διττή λογική ενυπάρχει στην τελευταία σειρά έργων της Αγλαΐας Χριστιανού.

ΕΝΔΟ-TERRA, ένδον και χώρα, ως ενδοσκόπηση ή ως ταξίδι στο κέντρο της γης-χώρας ή του προσωπικού χώρου. Ο εσωτερικός χώρος, ως ενοποιητική αναφορά στο χώρο – μητέρα – γη. Μια αναζήτηση στο χώρο και το χρόνο, στην απεραντοσύνη του ενδόμυχου. Η ταύτιση με την αρχέγονη σχέση συνδέεται με την αρχαϊκή – μυθική μνήμη και μέσα από μια κυκλική διαχρονικότητα, μορφοποιεί εικόνες ενός συμβολικού – φαντασιακού πεδίου – κόσμου. Η συσσώρευση αναπαραστάσεων, συγκεκριμένων ή ρευστών, με αλληλουχίες ή ασυνέχειες, με υπαινιγμούς, με ενεργοποίηση προσωπικών τραυματικών βιωμάτων, με ενδομύχιες διαδρομές, ανακινούνται για να πραγματωθεί η εικαστική δημιουργία.

Εικόνες μιας Αλίκης στη χώρα των θαυμάτων, των θαυμάτων της ψυχής, της χαμένης παιδικότητας, που διερευνάται.
Μια διαδρομή γνωστή στην Αγλαΐα Χριστιανού από την προηγούμενη δουλειά της, που επιχειρούσε στα ANIMALIA, με πολύ χιούμορ και ποιοτικότητα, την προσέγγιση του χώρου του μικρόκοσμου των ζώων. Προσέγγιση ανώδυνη, επιφανειακή και σαρκαστική, που της έδωσε την μέθοδο να τολμήσει την ενδοσκόπηση του προσωπικού κόσμου.

Η δίνη των εικόνων του υποσυνείδητου και της μνήμης, με τη μορφή, που εμφανίζονται στα όνειρά μας, οργανώνονται και παρατίθενται τακτικά αλλά συγχρόνως παραπλανητικά. Σε μια προσπάθεια λογικού ελέγχου εφευρίσκεται μια γεωμετρική κάνναβος με τη βοήθεια, πραγματική ή πλασματική, του μικρού σχολικού μολυβένιου μαυροπίνακα για την παράθεση συμβόλων και εικόνων της παιδικής και νεανικής ζωής. Τα στοιχεία διασταυρώνονται χωρίς λογικούς συσχετισμούς, χωρίς εστιάσεις, με άναρχες μετατοπίσεις, με παραμορφώσεις της προοπτικής, με ίχνη του παρελθόντος που αποκρυπτογραφούνται, με διαδοχή διεσπαρμένων συμβάντων, με ασυνέχειες μιας σκοτεινής τάξης. Έτσι, προκύπτουν εικαστικές συνθέσεις – αρχεία μιας προσωπικής αναζήτησης ως αινιγματικά σύμβολα.

Εν αρχή... ένα μικρό μαλακό κρεβάτι με τα λευκά σεντόνια και ένα παιδί πάνω του, ως εικονοποιητικό και εννοιολογικό έναυσμα της αφηγηματικής συνέχειας. Όπως και το «Έσωπτρον», κατασκευή μεγάλου μεγέθους, με την μετάπλαση του παλαιού παιγνιδιού με τις περιστρεφόμενες εικόνες (το πανόραμα), ως ενδοσκόπιο με περιστροφές, αναδρομές στη χαμένη παιδικότητα, στη γενέθλια χώρα, στις εικόνες του παιδικού κόσμου.
Θα ακολουθήσουν οι μεγάλες συνθέσεις με τα ευφυή θέματα, λογοπαίγνια, «Κλινών έπος», το «Dream factory ή παρασκευαστήριο ενυπνίων», η «κασετίνα με τους πολύτιμους ήχους», τα «συγκοινωνούντα τοπία», το τρίπτυχο «Ενυπάρχω ... εν αναψυχή ... εν γνώσει», το «... και αναδύονται ενδόμυχες σελίδες» και πολλά άλλα με ανάλογο ύφος.

Συνθέσεις ψευδαισθητικής τάξης και αρμονίας, με την κυριαρχική και συμβολική συνάμα χρωματική ποικιλία των γήινων χρωμάτων και με τις αναλαμπές των λευκών στοιχείων, που φωτίζουν τις ώχρες, τα καφέ και τα μαύρα, επίσης με τις ανάμεικτες υφές, τις μικροκατασκευές και τις ενσωματωμένες μορφές – σύμβολα. Έργα – παιγνίδια επίπονης χειρονακτικής διεργασίας, στα σύνορα πραγματικότητας και φαντασίας, που με ευρηματικότητα, χιούμορ και παιγνιώδη διάθεση, κατασκευάζει η δημιουργός για να προσεγγίσει το ουσιώδες.

«Σύμπτωμα γυναικείας γραφής μέσα στην ενδοψυχική της διάσταση» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Τζούλια Κρίστεβα για άλλους χώρους δημιουργίας. Στη συγκεκριμένη περίπτωση με την εικαστική γλώσσα που ξέρει να χειρίζεται η Αγλαΐα Χριστιανού. Έτσι κατατίθεται η έρημη ή άγνωστη χώρα που διερευνάται, πυκνοκατοικημένη ωστόσο με εικόνες – σύμβολα πολύμορφα και πολύσημα.
Ως ένα βιβλίο ανοικτό ή ένα νεανικό ημερολόγιο που καταγράφει τις βιωμένες εμπειρίες ή εικόνες μιας ψυχοβιολογικής ύπαρξης για να αναδυθούν στην επιφάνεια οι ρίζες των πραγμάτων.
Μαζί μ' αυτές η εντόπιση της καταγωγής , μετά μάλιστα από την πολύπλοκη βιωματική εμπειρία που προϋποθέτει το λαβύρινθο του αποχωρισμού και της συνύπαρξης του Εγώ με τον «άλλο».
Η περιήγηση ένδον αναμένεται να συνεχιστεί στη βάση της ύπαρξης, στο βυθό της ωκεάνιας – απέραντης χώρας που μέσα στην κυριαρχία του γήινου τοπίου δεν έχει φανεί ακόμη στο έργο της.
Μετά την περιπετειώδη ενδομύχια αναζήτηση, η εικονοποίηση του άρρητου είναι το ζητούμενο.

Χρύσα Δραντάκη
Ιστορικός – Κοινωνιολόγος Τέχνης